Wskazówki dla autorów
Zgłaszany artykuł powinien zawierać:
- ORCID ID i afiliację Autora.
- Streszczenie w wersji Pl i EN zgodnie z poniższym wzorem:
– cel (aim): ………….
– metody (methods): ………………..
– rezultaty (results): …………………..
– wnioski (conclusions): …………………..
– słowa kluczowe (key words): ………………………
Identyfikacja źródeł: przypisy harwardzkie i bibliografia
Za obowiązujący wzór od numeru 3-4 2019 przyjmujemy system harwardzki, wg którego przypisy podawane są w nawiasie bezpośrednio w tekście, a każdy artykuł kończy bibliografia.
Przykłady
- Jeśli nazwisko autora pada w zdaniu, prosimy o podanie po nazwisku roku wydania. Dorota Klus-Stańska (2006) zwraca uwagę, że….
- W przypadku cytowania/odwołania się do pracy jednego autora prosimy o podanie na końcu cytatu w nawiasie nazwiska autora, roku wydania, numeru strony.
Proces uczenia się języka przez dziecko zależy od interakcji społecznych (Żytko, 2010, s. 11).
- W przypadku cytowania/odwoływania się do prac zbiorowych prosimy o zastosowanie jednego z wariantów.
dwóch autorów (Kowalski, Nowak, 2001, s. 36, 42).
trzech i więcej (Tracki i in., 2001, s. 11–14).
- W przypadku cytowania/odwoływania się do prac różnych autorów o tym samym nazwisku wydanych w tym samym roku prosimy o podanie inicjałów imion autorów.
(A. Nowak, 1990, s. 12).
(J. Nowak, 1990, s. 34–36).
- W przypadku podawania w jednym odwołaniu więcej niż jednej publikacji prosimy o zachowanie w nawiasie porządku chronologicznego.
(Kowalski i in., 1990, s. 11–14; Kowalski, Nowak, 2001, s. 36, 42).
- W przypadku cytowania/odwoływania się do kilku pozycji tego samego autora wydanych w tym samym roku datę uzupełniamy o kolejne małe litery alfabetu.
(Kowalski, 1990a, s. 11–14). (Kowalski, 1990b, s. 88).
- W przypadku cytowania/odwoływania się do źródła z innej pozycji prosimy o podanie
źródła pierwotnego i bezpośrednio cytowanego/przywoływanego. (Kowalski, 2001, s. 12, cyt. za: Nowak, 1999, s. 66).
- W przypadku cytowania pozycji zawartej w czasopiśmie prosimy o podanie nazwiska, roku/rocznika wydania, numeru strony.
(Kopik, 2015/2016, s. 29).
- W przypadku umieszczenia w tekście motta opis zapisujemy jak w tekście głównym, np. (Kowalski, 2014, s. 15).
- W przypadku cytowania/odwołania się do pozycji pod redakcją/opracowanie, np. słownika, podajemy nazwisko redaktora, datę, nr strony.
(Kowalski, 2014, s. 12).
- W przypadku cytowania/odwołania się do materiału z Internetu prosimy o podanie nazwiska (jeśli występuje) lub tytułu materiału, roku opublikowania (jeśli jest podany), numeru strony lub akapitu, lub fragmentu nagłówka.
(Kowalski, 2016, s. 39/akapit 4/Analiza przypadku rozpoznawania).
- W przypadku cytowania/odwołania się do źródeł archiwalnych prosimy o podanie na końcu cytatu w nawiasie nazwy archiwum, nazwy zespołu, nr sygnatury akt, numer karty lub strony (jeśli występują).
(IPMS, MSZ, sygn. A. 11. E/504, k. 3).
- W przypadku cytowania/odwoływania się do kilku dokumentów z tego samego źródła archiwalnego, nazwę archiwum, zespołu lub sygnatury uzupełniamy o kolejne małe litery alfabetu.
(IPMS, MSZ a, sygn. A. 11. E/504; IPMS, MSZ b, sygn. A. 11. E/504)
- Przypisy dolne (odautorskie) zawierające komentarze/uzupełnienia do tekstu prosimy umieszczać na dole strony, kolejno numerować.
- Informacje o źródle zawarte w przypisie dolnym prosimy zapisywać jak w tekście głównym, np. (Kowalski, 2014).
- Odwołania (por., zob.) umieszczone w przypisie odautorskim prosimy zapisywać jak w tekście głównym, np.: (Bachtin, 2005, s. 45).
Bibliografia
- układ alfabetyczny; bez numeracji
- kropka na końcu każdej pozycji bibliografii.
- W przypadku cytowania/odwołania się do artykułu/rozdziału z prac zbiorowych
Szulakiewicz W. (2015), Bronisław Trentowski w życiu prywatnym – autoportret filozofa w listach, w: W. Szulakiewicz (red.), Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- W przypadku cytowania/odwołania się do artykułów zamieszczonych w czasopismach Kopik A. (2015/2016), Dojrzałość szkolna, gotowość szkolna – granice pojęć, „Nauczanie Początkowe. Kształcenie Zintegrowane” nr 1.
- W przypadku cytowania/odwołania się do źródeł archiwalnych:
Instytut Polski i Muzeum im. gen. Władysława Sikorskiego w Londynie, Zespół: Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ), sygn. A.11. E/504: (a) Pismo P. Frasera z 23 grudnia 1943 roku do K. Wodzickiego informujące o podjętej decyzji w sprawie przyjęcia polskich uchodźców, głównie dzieci w Nowej Zelandii; (b) Pismo P. Frasera z 17 stycznia 1944 roku do K. Wodzickiego informujące o podjętej decyzji w sprawie przyjęcia polskich uchodźców, głównie dzieci w Nowej Zelandii.
- W przypadku cytowania/odwołania się do źródeł internetowych:
Kowalski A., Metodyka nauczania, http://www.jezykpolski.pl (dostęp: 15.12.2015). Projekt Odkrywamy matematykę, http://www.pedagogikawczesnoszkolna.ukw.edu.pl/jednostka/ wczesnoszkolna_przedszkolna/odkrywamy_matematyke_ukw (dostęp: 2.01.2016).
Wzór bibliografii
Źródła archiwalne:
Instytut Polski i Muzeum im. gen. Władysława Sikorskiego w Londynie (IPMS), Zespół: Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ), sygn. A.11. E/504, Pismo P. Frasera z 23 grudnia 1943 roku do K. Wodzickiego informujące o podjętej decyzji w sprawie przyjęcia polskich uchodźców, głównie dzieci w Nowej Zelandii.
Opracowania:
Artymowicz A. (1999), ABC metodyki, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Kopik A. (2015/2016), Dojrzałość szkolna, gotowość szkolna – granice pojęć, „Nauczanie Początkowe. Kształcenie Zintegrowane” nr 1.
Kowalski A. (1999), Metodyka nauczania, http://www.jezykpolski.pl (dostęp: 15.12.2015). Kowalski B. (2001a), Strategie polityczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kowalski B. (2001b), Polityka XX wieku, Olsztyn: Wydawnictwo XYZ.
Kowalski M. (red.) (2014), ABC metodyki, Warszawa: WSiP. Kowalski M. (oprac.) (2015), Tytuł, Warszawa: WSiP. Projekt Odkrywamy matematykę,
http://www.pedagogikawczesnoszkolna.ukw.edu.pl/jednostka/ wczesnoszkolna_przedszkolna/odkrywamy_matematyke_ukw (dostęp: 2.01.2016). Schaffer H. R. (1989), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe XYZ.
Szulakiewicz W. (2015), Bronisław Trentowski w życiu prywatnym – autoportret filozofa w listach, w: W. Szulakiewicz (red.), Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Tracki A., Rusnak Z., Siedlecka U. (2001), Statystyka elementy teorii i zadania, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
WAŻNE!!!
Przykład:
3. Cytaty zapisujemy ITALIKIEM i JEST TO JEDYNE WYRÓŻNIENIE, jakie stosujemy w zapisie tych fragmentów tekstu.
4. W tekście, po nazwisku Autora stawiamy przecinek (Kowalski, 2007, s. 15)
[aktualizacja 2019-11-17]
RG